Вітаю Вас, Гость
Головна » 2012 » Квітень » 23 » Компетентність + творчість = успіх
09:20
Компетентність + творчість = успіх

Компетентність, ініціативність та творчий підхід до улюбленої справи завжди породжують успіх.

І саме такою, творчою, високопрофесійною, залюбленою у бібліотечну справу, розкрилася перед слухачами творчої лабораторії шкільних бібліотекарів області Ружанська Тетяна Валентинівна, провідний бібліотекар Помічнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 Добровеличківської райдержадміністрації.

Проблема творчої лабораторії «Плекання компетентного читача засобами сучасних бібліотечних та інформаційно-комунікативних технологій», заняття якої проходило 2-3 квітня 2012 року на базі Помічнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3, була обрана не випадково (програма засідання творчої лабораторії).  

Тетяна Валентинівна у 2011 році стала переможцем обласного та лауреатом всеукраїнського етапів Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека» у номінації «Компетентний читач».

Матеріали з досвіду роботи Тетяни Валентинівни з проблеми «Ігрова діяльність на бібліотечних уроках як засіб виховання інтересу до книги, становлення і розвитку читацької компетентності школярів», що розкриває професійне поєднання ігрових методик з можливостями інформаційно-комунікативних технологій, було надруковано у «Педагогічному віснику». – 2011. - № 3-4 (автори Ружанська Т.В., Дяченко Н.І.).

Шкільна бібліотека завжди була, є і буде джерелом інформаційної культури учасників навчального процесу. Сьогодні, у час глобальної комп’ютеризації, розширення інформаційних можливостей користувача засобами Інтернет-мереж, перед бібліотекою стоїть нове завдання: не втратити свого читача, переконати його в тому, що саме спілкування з книгою забезпечить його духовний розвиток і саморозвиток як особистості, навчить мистецтву творити себе і своє життя.

У ході семінару розкривався даний аспект бібліотечної роботи, а саме - орієнтування на створення бібліотекою умов для стимулювання читацької активності, мотивація на становлення і розвиток компетентності учнів як користувачів інформації. 

Навчальний процес зі слухачами творчої лабораторії організатори вибудували на основі інтерактивних технологій.

Слухачі творчої лабораторії у рамках ділової гри створили «модель компетентного читача», розглянули ефективні аспекти стимулювання учнів до читання й мотивації їх щодо роботи з різноплановою інформацією, а також напрацювали найбільш результативні шляхи формування основ інформаційної культури своїх користувачів.

Тетяна Валентинівна презентувала бібліотеку закладу та ознайомила колег з власною моделлю формування основ інформаційної культури школярів, презентувавши напрацьовану нею «Орієнтовну програму бібліотечно-бібліографічних занять з формування інформаційної культури та читацької компетентності школярів». У її основу покладено ігрові форми бібліографічної діяльності як засіб формування читацької компетентності.

Ружанська Т.В. представила ряд ігрових методик та прийомів у практичній площині. При цьому слухачі стали безпосередніми учасниками ділових та рольових ігор, ігрових моментів, що сприяло не лише швидкому засвоєнню даних методик, а також, за відгуками самих учасників, створило особливу атмосферу творчості й задоволення.

Навчити дитину любити книгу, виховувати культуру читання, формувати читацьку компетентність, як акцентує Тетяна Валентинівна, – одне з головних завдань шкільної бібліотеки. І працювати у цьому напрямку потрібно, починаючи з перших днів перебування дитини в школі. Для швидкого засвоєння наймолодшими читачами абетки бібліотекар використовує гру «Книжковий алфавіт», яка дуже їм подобається. Вона дуже проста, але потребує уваги і кмітливості.

Важливою умовою, зазначила Ружанська Т.В., що забезпечує ефективність підготовки та проведення ігрової програми, є врахування вікових та індивідуальних особливостей її учасників.

Засвоєння дитиною дійсності проходить поетапно, через накопичення, пізнання, запам’ятовування фактів або явищ оточуючого світу. На бібліотечних уроках бібліотекар приділяє увагу читанню казок, оповідань, а також надає можливість дітям спробувати себе у ролі їх героїв. Тож Тетяна Валентинівна пропонує дітям самим складати казки за картками-ілюстраціями (не завжди вони є ілюстраціями до певної казки). Такі ігри розвивають фантазію і мовні можливості.

Слухачі лабораторії опрацювали даний прийом у грі «Складаємо казку разом», запропонувавши й свої варіанти проведення даної гри.

Значну увага у бібліотечній практиці Тетяна Валентинівна приділяє впровадженню інформаційно-комунікативних технологій, які спрямовані, перш за все, на підвищення інтересу читача до бібліотечних форм, а головне через сучасні технології мотивують учнів до читання книжок. Входять у практику бібліотечної роботи Ружанської Т.В. віртуальні виставки, презентації книг. 

Своїм колегам вона запропонувала віртуальну презентацію книги І.Андрусяка «М’яке і пухнасте».

Вдале поєднання читання дітьми твору з паралельним переглядом ілюстрацій до нього (за допомогою комп’ютерних технологій) краще сприймається дітьми і викликає підвищений інтерес до читання взагалі і даного автора зокрема. Такі заняття стимулюють дітей до читання, розвивають читацькі навички, розширяють мовні можливості (у процесі читання ведеться діалог «бібліотекар-учень»). З даним прийомом бібліотекарі ознайомилися на прикладі презентації казки «Попелюшка».

Допомогти дитині вибрати книгу – робота, що потребує творчості, ініціативи, дослідницьких навиків. Для виховання у читачів бережливого ставлення до книги, кращого засвоєння ними правил читання, а також вміння вибирати книги Тетяна Валентинівна створила ряд презентацій, які представила слухачам лабораторії, зокрема: «Правила читання», «Парк читання» (пам’ятники книжковим героям), «Книги, що допомагають жити», «6 способів допомогти читачу знайти свою книгу», «Тиждень книги», «Виставка книжок у шкільній бібліотеці».

Тетяна Валентинівна продемонструвала аспекти використання різних дидактичних матеріалів, створених власноруч та разом з бібліотечними активістами, які не потребують значних фінансових затрат, що є важливим у час обмежених фінансових можливостей бібліотек.

Приємно вразив та зацікавив дизайн бібліотеки Помічнянської ЗШ І-ІІІ ступенів № 3, професійне наочне розкриття бібліотечного фонду. А стенди, інформаційні куточки, нетрадиційні книжкові виставки доповнили загальне враження про роботу бібліотеки.

Тему плекання компетентного читача продовжили учасники творчої лабораторії на базі КОІППО імені В.О.Сухомлинського, зокрема у рамках обговорення проекту «Портфоліо читача» – стимул до читання».

Злочевська Н.В., бібліотекар ЗНЗ І-ІІІ ступенів № 8 Олександрійської міської ради, презентувала слухачам семінару проект «Бібліотерапевтичне спілкування з читачами», де розкрила дану методику як спосіб впливу на духовне здоров’я читачів та як засіб формування їх морально-етичних та естетичних цінностей. У рамках авторського проекту бібліотекар розробила й апробовує комплексну цільову програму бібліотерапевтичного спілкування з учнями 5–7 класів «Уроки фантазії» та курс казкотерапевтичного спілкування з учнями 2–4 класів «Диво казки». Особлива увага акцентувалася на результативності впровадження даного проекту.

У рамках панорами творчих знахідок бібліотекарів області з проблеми «Використання інформаційно-комунікативних технологій у розвитку компетентності читачів: практичний аспект», учасники творчої лабораторії презентували свої творчі напрацювання щодо можливостей використання сучасних інформаційно-комунікативних технологій та нетрадиційних форм бібліотечної роботи, спрямованих на розвиток творчого, компетентного читача.

До обговорення проблеми творчої лабораторії найбільш активно долучилися Воропай Є.М. (Олександрівська ЗШ І-ІІІ ступенів № 1), Мягкова Т.Ю. (Новгородківський НВК), Полтавець С.В. (Компаніївська ЗШ І-ІІІ ступенів), які акцентували увагу на використанні інформаційно-комунікативних технологій як засобу оновлення процесу розширення компетентності читача, його мотивації до читання.

Проблему плекання компетентного, читаючого учня цікаво й нетрадиційно вирішує Черчелюк С.Є. (ЗШ І-ІІІ ступенів № 2, м. Світловодськ) у рамках бібліотечного клубу «Світлячок», роботу якого бібліотекар презентувала колегам. 

Під час проблемного столу «Рік спорту та здорового способу життя: регіональний вимір» Міцай Ю.В., завідуюча НМК виховної роботи та шкільних бібліотек, розкрила питання щодо створення здоров’язберігаючого середовища у навчальних закладах області та роль бібліотеки у даному процесі. Гайда Л.А., завідуюча НМК українознавства та краєзнавства, окреслила туристично-рекреаційні можливості Кіровоградщини та форми залучення учнів до активного відпочинку та пізнання рідного краю. 

Учасникам творчої лабораторії було презентовано науково-методичні ініціативи КОІППО імені Василя Сухомлинського, а саме - учнівський щоденник «Здоровим бути модно!» та обласний конкурс методичних розробок щодо здорового способу життя «Здорове майбутнє Кіровоградщини».

Дяченко Н.І., методист НМК виховної роботи та шкільних бібліотек, представила кращі конкурсні роботи обласного конкурсу «Здорове майбутнє Кіровоградщини» як один із розділів виставки «Рік спорту та здорового способу життя», серед яких чільне місце зайняли матеріали Ружанської Т.В. 

Розширила тему компетентності читача стосовно власного ставлення до проблеми здоров’я як важливого чинника у життєдіяльності особистості, Полтавець С.В. (Компаніївська ЗШ І-ІІІ ступенів), презентувавши загальношкільний проект «Здорові діти – здорова нація», де розкриті ініціативи та система роботи бібліотеки (фрагмент презентації).

Як підсумок роботи чергового засідання творчої лабораторії хочеться відмітити, що кожне засідання розкриває кращі напрацювання кожного з його учасників, стимулює до аналізу власного досвіду реалізації обраної проблеми та системи роботи в цілому, мотивує до впровадження кращих надбань колег.А головне, що всі учасники творчої лабораторії отримали, за відгуками бібліотекарів, новий «багаж знань, океан задоволення, величезний стимул для власної творчості».

Переглядів: 1713 | Додав: SIRIUS | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar