Вітаю Вас, Гость
Головна » 2015 » Лютий » 24 » Сучасні підходи до формування громадянсько-патріотичних цінностей особистості
08:00
Сучасні підходи до формування громадянсько-патріотичних цінностей особистості

Гриджук Тетяна Олександрівна, директор Інгульської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Устинівської райдержадміністрації.

Стаття містить основні положення громадянсько-патріотичного виховання особистості школярів Інгульської ЗШ І-ІІІ ст. Устинівської РДА. В ній пропонуються різні форми і методи, що мають на меті найкраще засвоєння даної теми. До статті додається мультимедійна презентація з ілюстративним матеріалом, напрацьованим вчителями та учнями протягом певного періоду. 

Матеріали роботи можуть бути використані  директорами загальноосвітніх навчальних закладів, заступниками директорів шкіл з виховної роботи, педагогами-організаторами, класними керівниками, працівниками  позашкільних навчальних закладів.    

… Ідеш і слухаєш, і чуєш рідну землю, що годує
тебе не тільки хлібом і медом, а й думками, піснями, 
і звичаями, і не тільки годує й ростить, а й прийме
колись до свого материнського лона… 
Олександр Довженко

У час певних економічних, політичних змін в Україні особли¬вого значення набуває виховання громадян, здат¬них побудувати відкрите, інформативне, громадян¬ське суспільство, в основу якого були б покладені та постійно втілювалися конституційна демокра¬тія, толерантність і повага до прав людини. Ще німецький мислитель Вільгельм Гумбольдт за¬уважував, що обставини, за яких протікає жит¬тя, впливають на людину більше, ніж виховання. 

Великого значення громадянському вихованню надав В.О. Сухомлинський. У своїх працях він зазначав: “Громадянське виховання – це виховання на громадянських ідеях. А ідеї – то святині, здобуті, вистраждані людством…”. Вчений підкреслював, що важливу роль у громадянському вихованні відіграє сім’я і школа. Зокрема, він писав: “Любов і відданість матері- це перша школа громадянськості, і якщо дитина вийшла безграмотною з цієї школи, то їй не оволодіти в майбутньому вищою школою громадянськості-відданістю інтересам Батьківщини…”.

Нинішня ситуація в країні не дає підстав для соціального оптимізму та довіри до суспільства і ми, вчителі, сьогодні практично позбавлені мож-ливості використовувати найбільш універсальний та ефективний метод навчання — власне життя в демократичному суспільстві. Надто мало прикладів із реального сьогодення можна навести як доказ проголошених демократичних цінностей.

І все ж сучасну молодь необхідно готувати до життя у європейському суспільстві, соціальної активності, громадянської компетент¬ності, усвідомлення своєї ролі в житті та впевненості в тому, що вона може позитивно впливати на зміни в суспільстві.

А тому, важливим  складником процесу виховання громадянина є формування й розвиток громадянсько-патріотичних почуттів. Без наявності цього компонента неможливо говорити про виховання по-справжньому гармонійної особистості.

В нашій країні загальна мета виховання – всебічний розвиток людської особистості реалізується через систему виховних завдань, в тому числі і  громадянсько-патріотичного виховання:

- формування потреби та уміння жити в громадянському суспільстві;

- готовність розвивати демократичне громадянське суспільство в Україні;

- виховання громадянського обов'язку перед країною, суспільством;

- виховання любові до рідного краю, свого народу, держави;

- формування національних світоглядних позицій, ідей, поглядів і переконань;

- виховання шанобливого ставлення до національних святинь, української мови, історії та культури всіх корінних народів і національних меншин, що проживають в Україні;

- формування культури міжетнічних і міжнаціональних відносин.

Тобто, мета громадянсько-патріотичного виховання – формування особистості, яка усвідомлює свою приналежність до українського народу, сучасної європейської цивілізації, виховання людини демократичного світогляду, яка поважає права і свободи, традиції інших народів та національний, релігійний, мовний вибір кожної особистості. Одним із головних завдань громадянського виховання має бути розвиток любові до свого народу, до Батьківщини, до її національних героїв та історичного минулого.

Як же цього досягти?

По суті своїй школа є невеличкою моделлю громадянського суспільства і як кожне громадянське суспільство вона обирає свої шляхи розвитку і виховання. Для реалізації вищевказаних завдань ми обрали такі шляхи:

- патріотичне виховання: виховання в учнях любові до своєї батьківщини, її історії, культури, традицій, рідної мови;

- виховання громадянської правосвідомості і моралі;

- залучення школярів до вирішення реальних шкільних проблем, розробки проектів щодо вивчення та розв'язання локальних питань шляхом  співпраці з громадськими організаціями, громадами села, де розташована школа, щоб надати змогу дітям набути відповідного досвіду;

- розвиток позашкільної діяльності: організація клубів, гуртків, проектів для збору інформації та розв'язання реальних проблем;

- військово-патріотичне виховання.

Шляхетність держави починається із особистої шляхетності кожного з нас. Як і сама Україна починається з кожного із нас.

Наше завдання: навчити себе та інших мистецтву злагоди, миру, відповідальності за долю держави. Вчитися діалогу, робити виважені висновки та щиросердні вчинки. 

Ми переконалися на власному досвіді: допомагати людям, дарувати надію, віддавати тепло незрівнянно приємніше, ніж отримувати щось для себе особисто.

Складний процес громадянсько-патріотичного виховання здійснюється за допомогою різноманітних форм роботи, вибір яких залежить від змісту та завдань виховної роботи, вікових особливостей вихованців з урахуванням основних напрямів діяльності школярів. 

Основними формами патріотичного виховання школярів Інгульської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Устинівської РДА є:

1. Інформаційно-масові:

- дискусії, диспути («Патріот України – актуальність сьогодення»);

- вечори пам`яті («Згадаємо все…», «Афганістан болить в моїй душі»);

- вікторини (знавців рідної мови, історії рідного краю, правознавців);

- інтелектуальна гра «Я люблю Україну»;

- інтелектуальний аукціон «Мова наша – диво калинове»;

- подорож до пам`ятників сіл Інгульське та Ганно-Требинівка;

- відвідування сільського музею «Вічна слава героям»;

- «жива газета» («Чорний календар історії становлення української державної мови», «Герої-односельчани»);

- усний журнал «Небесна Сотня»;

- конференції  «Захисти себе сам»;

- зустрічі з Головою Ради ветеранів Куликом В.Ф., ветеранами Великої Вітчизняної війни (Глущенко Г.Д., Кучай М.О.), воїнами-афганцями (Фараєвич В.В., Гончаренко А.В., Губенко А.А., Москаленко О.А., Кондрашов В.В., Винник Г.В., Гром О.А.);

- допомога Благодійним фондам «Назустріч мрії» та інші.

2. Діяльнісно-практичні:

- творчі групи;

- тематичні огляди-конкурси шкільного та районного значення;

- екскурсії до кургану в с. Шостакове, «Заповідними місцями рідного краю»;

- свята, концерти (День Соборності України, День козацької слави, День Перемоги, День воїна-інтернаціоналіста, сімейне свято Закосичення);

- Шевченківські дні «Пісня Кобзаря живе у серці українців»

- олімпіади та Всеукраїнські конкурси «Патріот», «Соняшник», «Колосок», «Розкрилля душі»;

- створення шкільних фільмів («Шляхами подвигу і слави», «Жінка на війні», «Афганістан – наш біль… Воїнам-інтернаціоналістам села Інгульське присвячується»,  «Цей День Перемоги…», «Біль Чорнобиля», «Голодомор.1932-1933»);

- участь в акціях  Червоного Хреста та інші.

3. Інтеграційні:

- волонтерський рух (допомога ветеранам війни, остербайтерам, дітям-війни, людям похилого віку);

- робота шкільних гуртків (народного танцю, історично-краєзнавчий, екологічний, літературний «Проби пера», «Козацький гарт»).

4. Діалогічні:

- бесіди;

- уроки мужності;

- зустрічі з ветеранами війни та праці.

5. Індивідуальні:

- доручення;

- творчі завдання (малюнки, фотоколажі «Я і Україна», «Моя сім`я»);

- виставки «Український сувенір»;

- створення презентацій («Україна – єдина країна», «Кіровоградщина») та інші.

6. Наочні:

- історико-краєзнавчий музей Інгульської загальноосвітньої школи;

- тематичні буклети «Люби свій рідний край!», «Говори правильно»;

- виставки дитячої творчості;

- тематичні стенди до пам`яті героїв Крут, жертв Голокосту, жертв Голодомору, жертв Бабиного Яру та інші.

Педагогічний колектив Інгульської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів у процесі організації громадянсько-патріотичного виховання радить дотримуватись таких методичних рекомендацій:

- Вчитись, вчитись і ще раз вчитись. Перш за все, самому вчителеві. Якщо вчитель або вихователь багато читає, цікавиться новинами державотворчих процесів та вивчає шляхи викладання матеріалів, пов’язаних з правовою

культурою громадян чи патріотичними вчинками співвітчизників, це сприяє удосконаленню педагогічної майстерності, творчому пошуку і дає необхідний позитивний результат.

- Організація просвітницьких заходів для батьків, що сприятиме впровадженню демократичних методів сімейного виховання.

- Використання широкого спектру форм і методів організації виховної роботи у школі та у позашкільній діяльності.

- Дотримуватись особистісно-орієнтованого підходу, при якому в центрі виховання ставляться інтереси конкретної людини. Учні повинні зрозуміти, що кожна особистість, маючи на це право, ще й повинна реалізувати себе – досягти своєї мрії і здійснити ті надії, які покладає на неї суспільство.

- Доцільним вважаємо введення  у школах різноманітних навчальних курсів («Я і Україна», «Ми – громадяни України», «Християнська етика», уроки народознавства та інш.)

- Вивчення символіки нашого народу; ці знання повинні поглиблюватися під час проведення виховних годин, класних заходів.

- Залучати різноманітні молодіжні та дитячі організації.

- Налагодити систему роботи з органами місцевого самоврядування, громадськістю.

- Сприяти створенню об’єднань, клубів, гуртків за інтересами, центрів творчості.

- Реалізувати національний підхід до побудови процесу виховання допомагає народна педагогіка, народні виховні традиції, ігри й іграшки, народні молодіжні свята, досвід сімейного виховання тощо.

Таким чином, у вихованні особистості громадянина неабияку роль відіграє вчитель. Умова, без якої неможливо навіть уявити собі процес громадянського-патріотичного виховання, полягає в наявності у самих вихователів глибокої переконаності, що питання національного виховання дітей, розвитку у них національно орієнтованої свідомості є дійсно дуже потрібним завданням. 

Наше  завдання - спрямувати дітей на вибір національних ідеалів та цінностей у житті. Результатом патріотичного виховання має бути сформованість почуття патріотизму, яке означає прояв особистістю любові до свого народу, поваги до українських традицій, відчуття своєї належності до України, усвідомлення спільності власної долі з долею Батьківщини, досконале володіння українською мовою.

І справді, ми бачимо таку річ: завше діти, що вчаться своєю рідною мовою, розумніші, більше в них хисту, й думкою вони моторніші, ніж ті, кому затуркують голову мовою чужою. (Б. Грінченко)


Презентація.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Ващенко Г. Виховний ідеал: Підручник для педагогів, вихователів, молоді і батьків. – Полтава, 1994. – 194 с.
  2. Виховання громадянина: Психолого-педагогічний і народознавчий аспекти: Навчально-методичнй посібник / П.Р. Ігнатенко, В.Л. Поплужний, Н.І. Косарєва, Л.В. Крицька. – К.: Інститут змісту і методів навчання, 1997. – 252 с.
  3. Єлагіна Т. «Форми та методи формування громадянських якостей особистості». – Рідна школа. – 2005 – № 6. – С. 34-36.
  4. Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності: Проект / Наук. творч. коллектив: О.Cухомлинська та ін. // Шлях освіти. – 2000. – №3. – С. 7–13.
  5. Мартинюк І.В. Національне виховання: теорія і методологія. – К., 1995. – 159 с.
  6. Ми – громадяни України: Навчальний посібник з Громадянської Освіти для 9 (10) кл. серед. загальноосвіт. навч. закл. / О. Дем’янчук, І. Ігнатова, П. Кендзьор та ін.; За ред. О. Пометун. – Видання шосте, доповнене та виправлене – Львів: ЗУКЦ, 2008. – 280 с.
  7. Стельмахович М.Г. Народна педагогіка. – К., 1985. – 312 с.
  8. Сухомлинский В.А. « Рождение гражданина». – изд. «Молодая гвардия», М.: 1971. – 136 с.

 

Категорія: Секція 2 (24-26.02.2015) | Переглядів: 607 | Додав: SIRIUS | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 1
avatar
1
1 djukovanatalii • 21:31, 24.02.2015
У час грандіозних змін в Україні, саме громадянсько-патріотичному вихованню потрібно надавати великого значення. І форми роботи, які обрала Інгульська загальноосвітня школа для виховання підростаючого покоління, сформують сучасну європейську особистість та гідного громадянина своєї країни.
avatar